Yleistä

Luontopolun pituus: Noin 3 km

Luontopolun kuvaus: Polku laskeutuu aluksi Suomen toiseksi pisimmän harjun eli Tuuruharjun päältä alas Kaamasjokivarteen Tuurukosken tilan kohdalle. Siitä polku kulkee komeaa jokivartta n. 1,5 km ja nousee sitten nk. Kovakosken jälkeen vasemmalle, ylös harjun päälle. Nousu on melko jyrkkä, mutta maisemat harjun päällä komeat. Sen jälkeen polku seuraa vanhaa tienpohjaa harjun päällä, keskellä kaunista luppometsää takaisin lähtöpaikalle.

Sijainti: Polku lähtee Tuuruharjun päältä, Inari-Utsjoki välisen tien varresta. Kaamasesta tultaessa ajetaan ohi Karigasniemen tienhaaran kohti Utsjokea sekä ohi vasemmalla olevan P-paikan ja sorakuopan. Noustaessa Tuuruharjun päälle lähtee Luontopolku-kyltin kohdalta vasemmalle metsäautotie. Sitä ajetaan n. 50 m, kunnes edessä oikealla on auton kääntöpaikkoja sekä polun alku. Polku lähtee tulosuunnasta katsottaessa oikealle, alas kohti Kaamasjokea.

Merkintä ja rakenteet: Polku on merkitty oranssein muovinauhoin puihin, ja sen varrella on 8 kohdeopastetta, kaikki suomeksi ja englanniksi. Huollettua nuotiopaikkaa ei polun varressa ole.

Erityistä: Tuuruharjun luontopolku ei ole rakennettu reitti, vaan osittain nk. kinttupolku. Kulkija tarvitsee siis hyvät kengät sekä tyynellä ilmalla sääskiöljyä, liikutaanhan puolet matkasta jokivartta. Matkan varrella on yksi jyrkkä nousu joen rannalta Tuuruharjun päälle, muuten polku on varsin helppokulkuinen. Varsinkin loppuosa on tasaista harjun päällä kulkemista.

Antoisia hetkiä Tuuruharjun ja Kaamasjoen komeissa maisemissa toivottaa luontopolun tekijä Kaija Anttonen

Tuuruharjun luontopolku kulkee komeissa maisemissa Kaamasjokivarressa.